Наше життя складається із багатьох, прийнятих в певний момент, рішень. Ці рішення впливають на нашу поведінку, судження, переконання. Звичайно ж, ми часто забуваємо про певний поворотний момент, але певне переконання викликане ним живе у нас і сприймається по замовчуванню як правильне і єдино можливе. Зазвичай чим давніше ми почули певну інформацію, тим менше пам’ятаємо її походження і більш схильні сприймати її як незаперечний факт, вона стає частиною нас. Особливо це стосується дитинства, коли твердження дорослих приймаються як єдиноправильні, оскільки вони для нас є авторитетом. Звичайно, вік бунтарства знецінює більшість знань дорослих, проте деякі з них закріпилися у нашій сутності дуже міцно і при тому непомітно.
Певні рішення та висновки, які ми прийняли на їх основі, з часом є причиною внутрішнього конфлікту, відчуття глухого кута. Наприклад, є бажання знайти кохану людину та створити сім’ю. Проте, все не виходить і кожні стосунки закінчуються нічим або взагалі ви настільки зайняті роботою/хоббі/піклуванням про інших, що них просто не вистачає часу. Причини можуть бути різні, але одна з таких це давнє рішення, що «сім’я це зло», «сім’я приносить лиш страждання» прийняте в дитячому віці на основі спостережень власної сім’ї. Його не так просто виявити, воно викарбуване глибоко в підсвідомості. Проте, ми несемо його по життю і діємо згідно нього. Це може бути і щось банальніше і щось дуже значиме. Щоб конфлікт розв’язати треба спершу зрозуміти, що лежить в його основі, пригадати прийняте рішення. Це покаже напрям куди рухатися і що змінювати.
Усвідомлення «рішення»
При самостійній роботі знайти старе рішення можна за допомогою описаної нижче методики «16 асоціацій» К.Г.Юнга. Вона допомагає непомітно та м’яко віднайти причину даної ситуації. Вам знадобиться аркуш паперу зі спеціальною таблицею, ручка і близько півгодини вільного часу в тиші.
Запит
Сядьте зручно, зробіть глибокий вдих/видих. Сконцентруйтеся на проблемі, що вас турбує або завданні, яке не вдається виконати і опишіть її словом або словосполученням. Наприклад, «сім’я». Або якщо ви давно хочете розпочати свою справу – «бізнес». Запишіть у верхній частині листка слово або словосполучення, яким ви описали вашу проблему / завдання.
Перший етап
Вдихніть-видихніть і подивіться на написане слово. Подумайте про слово: як про те, що має відношення особисто до вас, і як просто абстрактне поняття. А тепер запишіть в перший стовпчик 16 асоціацій до цього слова, які приходять до вас в голову. Не викидайте слово, навіть якщо воно здається вам невідповідним – раз воно до вас прийшло значить, це ваша асоціація. Перечитайте його. Це саме те слово чи можливо варто використати якесь інше. Використовуйте іменники, дієслова, прислівники або короткі словосполучення. Важливі два правила: перше – це чесність: чим чесніші ви будете з собою, тим кращий і точніший ефект отримаєте в результаті, друге правило – слова не повинні повторюватися: якщо якесь слово буде виникати в ході вправи два або більше раз, запишіть його окремо внизу сторінки.
Другий етап
Після того як заповнили перший стовпчик з 16 асоціацій, починайте працювати з другим стовпчиком: в кожний рядок необхідно записати слово або словосполучення, яке особисто для вас об’єднує два слова з першого стовпчика. З кожною парою необхідно працювати окремо, без прив’язки до основного слова (того, що позначає ваш запит). Опишіть це одним словом або коротким словосполученням, що між ними є спільного. Уявіть ці слова, відчуйте їх і обєднайте. Коли об’єднуюча асоціація для пари слів знайшлася, прислухайтеся до себе і до своїх відчуттів в тілі: це те саме слово? Або є більш точне – саме для вас?
Третій етап
У другому стовпці у вас вийшло вісім слів. Починайте працювати з третім стовпчиком і повторіть те ж саме, що і в другому етапі. Пам’ятайте, що слова не повинні повторюватися. Шукайте саме ваші слова. Коли у вас вийде чотири слова в третьому стовпці, повторіть те ж саме з четвертим стовпчиком. Тепер об’єднайте отримані два слова в одне. Це останнє слово і є ваша глибинна асоціація, пов’язана зі старим рішенням.
Четвертий етап
Подивіться на фінальне слово і задайте собі питання: мені комфортно з такою глибинною асоціацією чи ні? Якщо для мене «сім’я» асоціюється з безвихіддю, то як це впливає на мене і мої дії? Фінальне слово може бути і позитивним – і тоді воно може стати ресурсом: тієї асоціацією і тим способом, який надає вам сил і бажання діяти. Дивлячись на результати методики, ви можете усвідомити, що впливає на ваше сприйняття і підсвідоме ставлення до ситуації. У більшості випадків якщо ви відчуєте, слово, що вийшло в фіналі – ви усвідомите і своє старе рішення. Якщо цього не відбулося, то повторіть методику заново, взявши кінцеву глибинну асоціацію як слово-запиту.
Аналіз результатів
Визначте негативні і позитивні асоціації в кожному стовпці.
Що означає кожен з стовпців?
Перший (16 слів) – це стереотипи і переконання, сформовані в процесі виховання або під впливом оточення і середовища.
Другий (8 слів) – це ментальний рівень: підсвідомі думки.
Третій (4 слова) – рівень емоцій. Зверніть окрему увагу на емоційне забарвлення кожного з цих чотирьох слів.
Четвертий рівень (2 слова) і фінальне слово складають те, що називається «трикутником рішення». Фінальне слово є глибинною асоціацією, а пара слів, з яких воно з’явилося, може бути стратегіями вирішення запиту або ключовими питаннями, які необхідно вирішити, чи нести інформацію про вибір, який необхідно зробити. Подивіться, в якому стовпці більше негативних асоціацій? Що їх викликало? Звідки виникають негативні асоціації? Що робити, якщо в ході вправи якесь слово з’являлося два рази або частіше? Наприклад, ви працювали зі словом «гроші», і у вас повторювалося слово «сила». Коли слово повторюється, це означає, що ланцюг асоціацій,який ним запускається впливає на сприйняття основного слова (запиту). У наведеному прикладі внутрішнє сприйняття сили впливає на ставлення до грошей. Виконайте методику ще раз, але вже з цим словом(що повторюється) у вигляді запиту, і подивіться на результати.
Зміна «рішення»
Викресліть негативні слова і замініть їх на позитивні. Ефект буде сильніший, якщо знайти на нашій карті «поворотні точки» (перші негативні слова в горизонтальній ланцюжку), замінити їх на позитивні і вивести нові об’єднуючі асоціації аж до заміни фінального слова. Чим яскравіші будуть позитивні образи, чим приємніше вони будуть для тим сильніший буде ефект «перезапису. Зафіксуйте позитивні асоціації Створіть яскравий колаж або малюнок на тему знайдених позитивних асоціацій – це гарантовано додасть вам інсайтів на тему вашого запиту. Збережіть лист з асоціаціями, поставивши на ньому дату, і виконайте «16 асоціацій» заново з тим же словом-запитом місяці через три – так ви зможете відстежити, що змінилося.
Усвідомлення старого рішення, побудова нових асоціацій все це допоможе змінити ставлення до певних ситуацій та паттерни поведінки. Це перший крок до вирішення внутрішнього конфлікту, погляд на «глухий кут» з іншої перспективи, можливо рішення поруч, варто лиш роззирнутися.